Samen werken aan het versterken van het lokale vrijwilligerswerk
Het Almeers vrijwilligerswerk is niet stil komen te liggen ten tijde van corona, integendeel. Er ontstonden nieuwe initiatieven en nieuwe vormen van (digitaal) vrijwilligerswerk.
Bijzonderheden en ontwikkelingen in 2020
Zoeken & matchen
Corona liet een enorme vrijwilligersenergie zien. (Corona)Vrijwilligers willen graag helpen, korte klussen doen. Dit hebben we extra aandacht gegeven d.m.v. nieuwsbrieven, flyers en het netwerkcafé. Mensen bleven doorgaan met het zoeken naar vrijwilligerswerk. De VVB (Vrijwilligers Vacaturebank) heeft een nieuwe uitstraling gekregen en zoeken naar vrijwilligersvacatures is eenvoudig en overzichtelijk en actueel.
Deskundigheidsbevordering
Veel trainingen zijn digitaal gegeven: veel extra e-learnings aangeboden en webinars georganiseerd.
Informeren en adviseren
Om mensen en organisaties goed te informeren in de coronaperiode zijn meer nieuwsbrieven verstuurd, o.a. over coronamaatregelen voor vrijwilligers. Ook zijn de socialmedia kanalen voortdurend ingezet.
Veel MBO klussen door bedrijven (werknemersvrijwilligerswerk) uitgesteld, maar vraag groeit. Enkele MBO-klus is coronaproof doorgegaan.
Verbinden/netwerken
Om organisaties te adviseren hoe zij in de coronaperiode toch contact met hun vrijwilligers kunnen blijven houden, hebbben we digitale Netwerkcafés georganiseerd en daarnaast hebben we een 'vrijwilligersbeurs in de wijk' toolkit ontwikkeld.
Leren
We hebben trainingen, workshops en masterclasses georganiseerd, zodat vrijwilligers(coördinatoren) hun vrijwilligerswerk met meer kennis en plezier doen en organisaties voldoende kennis hebben van gedegen vrijwilligersbeleid.
Verbinden
We hebben de verbinding gezocht op het gebied van vrijwillige inzet voor o.a. organisaties, bewonersinitiatieven, vrijwilligers en/of het bedrijfsleven, zodat zij gebruik kunnen maken van elkaars ervaring en expertise.
De cijfers
Samen een wervingscampagne ontwikkelen
In het kader van (G)oud in Almere was het Expertisecentrum Vrijwillige Inzet trekker van een Vrijwilligerswerfcampagne in Almere Haven, met als doel om 55+’ers te werven als vrijwilliger, m.b.v. marketing methode: de Customer Journey. Zowel grote stedelijke organisaties als kleine buurtorganisaties deden mee. Resultaat was een mooie PR-campagne én het interactieve samenwerkingsproces, waardoor organisaties elkaar beter weten te vinden.
Ik kijk nu meer over de grenzen van mijn organisatie heen. We willen met ons allen mensen werven en vasthouden als vrijwilliger, bij welke organisatie dan ook!